Сунчев систем

<Пети разред

Сунчев систем

Сунчев систем је скуп повезаних небеских тела који се састоји од централне звезде Сунца, затим осам планета (Меркур, Венера, Земља, марс, Јупитер, Сатурн, Уран, Нептун) које круже око њега заједно са својим сателитима, те великог броја планетоида, комета и метеора.

Сунце

Сунце је звезда и централно тело Сунчевог система. На његовој површини температура износи чак 5.770 Келвина. Сунце се састоји од 90% водоника и 10% хелијума. Оно је основни извор енергије и покретач живота на планети Земљи.

Планета

Планета је су хладна небеска тела која се крећу око своје осе и око Сунца. У нашем сунчевом систему их има осам, највећа је Јупитер, а најмања Меркур.

Стателит

Сателити или пратиоци су природна или вештачка тела која се окрећу око планета. Земља има једна природни сателит - Месец, док Јупитер и Сатурн имају по 16 и 17.

Месец

Месец је природни Земљин сателит. Врти се око ње на удаљености од око 385.000 километара. Рефлектује сунчеву светлост, па је зато видљив са Земље. Површина је неравна и пуна кратера и нема атмосферу.

Сходно међусобном положају Земље и Месеца у односу на Сунце, јављају се различите фазе у видљивости Месеца. Те фазе се називају Месечеве мене и има их четири: млад Месец, прва четврт, пун Месец (уштап), последња четврт. Смена фаза траје укупно 29,5 дана, а свака од њих траје 7 дана и 9 сати.

Комета

Комета је небеско тело које се креће кроз Сунчев систем у виду сјајног језгра са магловитим репом. Већина комета кружи око Сунца и периодично се појављује на небу. Најпознатија комета је Халејева комета која се јавља на сваких 76 година.

Астериоид

Астероиди или планетоиди су мала небеска тела која се крећу кроз Сунчев систем, а највише их има у појасу између Јупитера и Марса. Највећи од свих је Цецера са пречником од 700 км.

Метеорит

Метеорити су небеска тела која падају на Земљу. Различитих су величина и састава, од неколико грама до неколико тона, а могу бити камени и гвоздени.

Метеор

Метеори су небеска тела, тј. метеорити која сагоре при уласку у Земљину атмосферу и изазивају краткотрајни бљесак светлости на небу. Они никада не падну на површину Земље.

Уколико није другачије наведено, садржај ове странице заштићен је лиценцом Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License